torsdag 15. april 2010

· · · — — — · · ·

I det siste har jeg hørt telegraflignende lyder i tide og utide.

For eksempel da jeg lå på sofaen og prøvde å sove, kunne jeg sverget på at bildet jeg har hengende på veggen laget rytmiske tikkelyder, helt av seg selv. Lange, korte, lange korte. Noen taktløse, andre som musikk i forskjellige sjangre. Vals-, swing- og gudene måtte vite hvilke takter det var. Jeg undres om de har vært der ifra begynnelsen av, uten at jeg har lagt merke til dem. Kanskje har jeg bare aldri forsøkt å lytte før, siden det er utenkelig at et maleri skal lage lyd. Det kan også være hjernen som spiller meg et puss. Jeg prøvde derfor å sette fingrene i ørene for å se om lyden forsvant, og det gjorde den, men forsvant den fordi jeg var sikker på at den skulle gjøre det, eller stengte jeg den faktisk ute? Hva håper jeg? Hvor god forsker er jeg egentlig?

Tikkingen stoppet. Men jeg lurer på om andre hører den.

Oppdatert i ettertid: Ingen fare. Det var naboen som hadde nachspiel. Problemet er løst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar